Co to jest Buzz Marketing czyli Marketing Szeptany

Także Ty jesteś narzędziem marketingowym. Jeśli stało się tak, że koledze lub koleżance opowiadasz o nowym nabytku , np. telewizorze lub laptopie, a w dodatku zachwalasz go w co drugim zdaniu (w końcu nie może być inaczej skoro go nabyłeś) , to stajesz się świadomie, lub nieświadomie ambasadorem marki.

Kiedy ów kolega zacznie Ci także opowiadać o ciekawym produkcie, zachwalając go nachalnie, to zastanów się, czy to nie jest "buzz" marketing. To bardzo skuteczne narzędzie marketingowe , często wykorzystywane przez firmy także w serwisach poświęconych konkretnej tematyce, gdzie pisane są newsy, o których się mówi, głównie po to, aby zarzucić "wędkę z przynętą". Do dyskusji podłączyć wystarczy opinie i decyzje niby zwykłych osób, aby w wszechobecnych mediach społecznościowych wrzało, akurat o tym, na czym nam zależy. Ten sposób komunikacji marketingowej nie jest łatwy i wymaga sporej umiejętności organizacyjnej i planowania, jednocześnie nie jest to rozwiązanie wbrew pozorom drogie w budżetach przeznaczonych na reklamę.

Zastanów się nad szaleństwem amerykańskiego Super Bowl, gdzie prawie wszyscy mówią o tym, jakie głupie lub pomysłowe są reklamy, które widzieli między akcjami. Natomiast Specjaliści ds. Marketingu, zastanawiają się tylko, co jeszcze zrobić, aby zachęcić do jeszcze większej ilości rozmów. Ich prace inicjują rozmowy między małymi grupami przyjaciół, a także dyskusje na dużą skalę za pośrednictwem platform social-media, takich jak Facebook czy Twitter.

W ciągu ostatniej dekady buzz marketing stał się specjalistyczną usługą dla Marketerów. Główny ich cel to stworzyć buzz i utrzymać ten buzz jak najdłużej. Doskonale nadaje się do tego wspomniany Facebook , gdzie można bezpośrednio komunikować się na linii firma-konsument oraz konsument-konsument. Dalej idącą dyscypliną marketingową jest Facebook Marketing, który teraz doceniany jest coraz bardziej dobitnie. Ale o tym może w innym artykule.

Niektóre firmy tworzą wręcz własne sieci społecznościowe, wykorzystywane do prowadzenia konkursów i forów, aby klienci mogli porozmawiać o swoich doświadczeniach z telewizorem, pralką, łazienką, cieniem do powiek, suplementem , czy tabletką na potencję. Do kolejnych działań wykorzystywani są blogerzy, przygotowywane są ankiety, badania czy ikony nierzadko z dowcipami. Wszystko, co tylko spowoduje szum, a nazwa produktu padnie podczas rozmowy lub wpisu na blogu lub tablicy FB.

Przykładem może być tutaj firma Dell, która postawiła sobie za cel, zdobycie amerykańskich klientów w campusach, którzy zaczynali wymieniać swoje komputery na laptopy. Cała kampania prowadzona była przez firmę Mosaic Experiental Marketing. Firma wynajdowała ambasadorów marki , którzy dyskutowali o produktach Della na popularnych wydarzeniach na Facebooku i Twitterze. Zorganizowany został także konkurs o nazwie SuperProm, który polegał na zaproszeniu studentów do stworzenia 60-sekundowego video, w którym mieli przekonać dlaczego ich szkoła powinna wygrać imprezę wprowadzoną przez Dell. W konkursie uczniowie podejmowali dyskusję na witrynach społecznościowych firmy Dell, głosowali na najlepsze filmy, jednocześnie zwiększając fanów strony Dell. Głównym celem było dotarcie do jak największej ilości osób, którym później można było przedstawić ofertę zakupu ich komputera.

Czy to się udało? A to jest pytanie retoryczne...

 

 

PK